دیباچه-زهرا فرود: "حسین رفیعی" مجری و بازیگر باسابقه رادیو و تلویزیون که کارنامه پربار و خاطره انگیزی را در عرصه اجرا و بازیگری دارد، این شب ها با برنامه رئالیتی شوی "مداربسته " از شبکه دو سیما با مخاطبان در ارتباط است. او با بیان اینکه نباید از دادن سکان هر شغلی به دست جوانان هراسید معتقد است: ورود نیروهای تازه نفس در هر عرصه ای می تواند آغازگر اتفاقات خوب، سازنده و حتی ماندگار باشد؛ همچنین "رفیعی " که علاوه بر "مداربسته " این روزها به عنوان داور استعدادیابی در حوزه صدا در برنامه "یک،دو،صدا" در رادیو مشغول فعالیت است می گوید : لزوم بهره گرفتن از تجربه ها و اندوخته های پیشکسوتان در هر زمینه بویژه عرصه اجرا، نباید در مسیری قرار بگیرد که به نفی توانایی و نادیده گرفتن استعداد نوپایان در زمینه اجرا بیانجامد.
"حسین رفیعی" مجری و بازیگری رادیو و تلویزیون به دیباچه گفت : از آنجا که علاوه بر ایفای نقش در سبک های مختلف نمایشی، تاکنون اجرای برنامه های زیادی، در ژانرهای مختلف از جمله کودک، بزرگسال، ورزشی، سیاسی و مذهبی در رادیو وتلویزیون را برعهده داشته ام، از این رو قرعه ی سکان داری برای اجرا و نقش آفرینی در" مداربسته" به نام من رقم خورد؛ البته در این برنامه همچون پروژه های دیگر، قبل از حضور در کار، با کارگردان و تهیه کننده آن یکسری گفتگو هایی انجام دادم تا به جهت محک زدن توانایی خود در راستای به دست گرفتن سکان برنامه به نتیجه نهایی برسم.به هرحال "مداربسته "در زمره تولیداتی دسته بندی می شود که علاوه بر اجرا، به ظرفیت های بازیگری متکی است و حتی می توان مدعی شد این برنامه بیش از اجرا به نقش آفرینی نیازمند است به گونه ای که در" مداربسته" فقط یک مجری-بازیگر می تواند به محتوا و فضای کار قرابت معنایی و مفهومی ببخشد تا یک مجری صِرف .
او با بیان اینکه در طی سالها فعالیت در زمینه اجرا هیچگاه خود را صرفا مجری ندانسته بلکه مجری -بازیگری بوده که نقش مجری ها را برعهده داشته افزود:اجرای "مداربسته"نسبت به کارهایی که تاکنون بر عهده داشته ام از فضای بسیار متفاوتی برخوردار است، البته ناگفته نماند که در سالهای اولیه ی ورود به تلویزیون یکبار این نوع سبک اجرا را در کنار "داریوش کاردان" تجربه کرده بودم و حالا بعد از گذشت سالها، این دومین باری است که در چارچوب "مداربسته "چنین اجرایی را برعهده دارم.
"رفیعی "در پاسخ به این سوال که در راستای برقراری ارتباط دوسویه با مخاطب و میهمانان "مداربسته"به عنوان مجری-بازیگر و گرداننده برنامه چه تمهیداتی در نظر گرفته است؟بیان کرد: برنامه هایی با سبک و سیاق "مدار بسته" می طلبد تا مجری با میهمانان، گفتگوی خودمانی و صمیمانه ای داشته باشد؛ به هرحال در طول سالها فعالیت در صداو سیما اکثر افرادی که با آنها و در کنارآنها برنامه های مختلفی را پیش برده ام خوشبختانه از دوستانم بوده اند، به گونه ای که نه تنها از سلیقه های یکدیگر با خبربوده ایم، بلکه حتی رابطه امان به ارتباط خانوادگی کشیده شده و در واقع به یک زبان مشترک رسیده ایم. بنابراین در راستای برقراری ارتباط با میهمانان و حتی همکاران چالش و دغدغه خاصی وجود ندارد، اما به طور کل ترجیج می دهم زمانیکه شخصی به عنوان میهمان روبرویم قرار می گیرد، همانطور که در پشت صحنه با یکدیگر گفتگو کرده ایم، با صحبت های خودمانی مسیر پخش برنامه را بی دغدغه وبدون استرس طی کنیم, چرا که معتقدم فضای حاکم دربرنامه نباید به گونه ای باشد که میهمان نتواند در آن احساس راحتی ،داشته باشد؛ در واقع به شخصه از مطرح نمودن سوالاتی که میهمانِ برنامه را وارد چالش کند پرهیز می کنم، مگر اینکه یک بایدهایی برای طرح چنین سوالاتی وجود داشته باشد، که البته در این شرایط نیز تا جایی که امکان داردسعی می کنم پرسش سوالات به نوعی صورت بپذیرد که شأن وجایگاه میهمان دچار مشکل نشود.
وی ادامه داد: درباره اینکه موضوع برنامه "مداربسته" چقدر می تواند برای مخاطب جذاب باشد؟ می توان گفت:۸۰ تا ۸۵ درصد بینندگان این برنامه را مردمان شهرستان ها، روستاها و دهستان ها تشکیل می دهند و شاید مابقی را مردمان شهرها و پایتخت تشکیل دهند، چون مردم در شهرهای بزرگ در کنار تماشای تلویزیون از تولیدات شبکه های خانگی و فضای مجازی نیز بهره می برند، از این رو اگر بخواهیم همه نظرات مخاطبین را در تولید برنامه ها تامین کنیم و براساس خواسته های صد درصدی آنها پیش برویم نشدنی است و این موضوع در همه جای دنيا به همین صورت است و در هیچ کجای دنیا هیچ کسی نمی تواند ادعا کند که می تواند همه سلیقه ها را صرفا در یک برنامه تامین کند؛ به هر حال در" مداربسته "سعی کردیم موضوعاتی را انتخاب کنیم که به نوعی، همه مخاطبان را در کنار خود داشته باشیم.
این چهره محبوب تلویزیون تصریح کرد: مبنای "مدار بسته" بیشتر، در بستر موضوعاتی چون نظم، رفتار، آداب اجتماعی، مهارتِ نه گفتن، کمک به دیگران، چالش های موجود در روابط همسران و ترس های شدید، شکل گرفته که در قالب دوربین مخفی روی آنتن می رود. در واقع این برنامه با رفتن در میان مردم و ضبط عکس العمل های آنان پیرامون موضوع برنامه سعی دارد در فضایی متفاوت با بیننده ارتباط برقرار کند؛ همچنین میهمانان مدار بسته نیز بر اساس موضوع برنامه گزینش شده اند. مثلا وقتی مبحث ادبی باشد از یک شاعر یا نویسنده ای که در ارتباط با ادبیات بتواند کمکی به روند پیشرفت برنامه داشته باشد به عنوان مهمان برای حضور در "مداربسته "دعوت می شود.
او ادامه داد: چالش های در نظر گرفته شده برای میهمانان در استودیوی برنامه، برمبنای توانایی های آنها پی ریزی شده چرا که امکان دارد هر چالشی از سوی میهمان پذیرفته نشود؛ در واقع چالشی برای میهمانان در نظر گرفته می شود که آنها به واسطه آن بتوانند کمکی به برنامه و فضای آن داشته باشند؛ البته انتخاب چالش ها با سردبیر "مداربسته" است به طور کل "مداربسته " شگفتانه خاصی ندارد و در بستر برنامه های رئالیتیشو یا همان گفتگو محور تهیه شده است.
"حسین رفیعی" درباره سهم مجری در موفقیت یک برنامه اظهارداشت: از آنجا که درهر برنامه ای همه ی عوامل از کارگردان گرفته تا مجری، تصویربردار، صدابردار، سردبیر و....هرکدام به نوبه خود نقش بسزایی در موفقیت و ماندگاری برنامه دارند، بنابراین مجری و بازیگر جزو آخرین افرادی هستند که می توانند در موفق نمودن یک اثر یا یک برنامه سهم داشته باشند؛ به عبارتی زمانیکه همه عوامل برنامه یا اثری قوی و توانمند باشند، مجری و یا یک بازیگر قادر خواهد بود در مقابل دوربین عملکرد خوب و موفقی داشته باشد؛ به هرحال "مدار بسته" ترکیبی از دهه هفتاد و هشتادی هایی است که سرِپرشوری دارند و جوان و پرانرژی هستند و من با وجود اینکه از نسل دهه ۴۰ هستم، با اعتماد به این بچه ها وارد گروه برنامه شدم و مطمئن هستم حاصل این اعتماد نتیجه خوبی به همراه خواهد داشت. چون معتقدم جوانان را باید جدی گرفت و راه را برای فعالیت آنها در عرصه های مختلف فرهنگی، هنری و...باز کرد.چون هر کشوری که به جوانانش بها دهد و راه را برای آنها هموار سازد، قطعا نتیجه خوبی را در راستای پیشرفت خود ایجاد کرده است و به نظرم ترکیب تجربه و سابقه بنده در عرصه بازیگری و اجرا با نیرو و عوامل جوان این برنامه، اتفاقات خوبی را برای "مداربسته" رقم خواهد زد.
او در پاسخ به این سوال که مجریانِ جدید که سکان اجرای برنامه های تلویزیونی را برعهده دارند چقدر توانسته اند موفق عمل کنند بیان کرد: با وجود آنکه حضور پیشکسوتان در عرصه ی اجرا و یا هر حوزه و زمینه ای ضرورت دارد، اما این لزوم نباید به نفی نو پایان عرصه های مختلف شغلی از جمله اجرا بیانجامد، چون در اینصورت پس جوانان در کجا باید دیده شوند؟ این استعدادها که کلی حرف و ایده ی جذاب دارند، باید در کجا آنها را به منصه ظهور بگذارند؟ به هرحال قبول ندارم که کار جوانانِ تازه کار بویژه در حوزه اجرا از نسل قبلشان بهتر و یا حتی بدتر است، چرا که معتقدم این موضوع نشأت گرفته ازیک تفکر پشتوانه دار نیست و در این باره فقط لازم است که سلیقه امان را تغییر دهیم، باید اجازه دهیم جوانان در عرصه های مختلف دیده شوند وکسب تجربه کنند؛ کما اینکه خیلی از این افراد در عرصه اجرا، در رسانه ملی عملکرد بسیار موفقی داشته و دارند و بنده به عنوان پدری که هم فرزند دهه هشتادی دارد و هم دهه هفتادی، سعی می کنم در عرصه های مختلف از جمله رانندگی کنار بنشینم و فرمان و هدایت مَرکب را به دست آنها بسپارم.
این مجری و بازیگر باسابقه و موفق ادامه داد:اینکه گاهی در جایی یک مجری اطلاعات غلط و یا کلمه ای می گوید که پشتش فکری نبوده و یا رفتاری انجام می دهد که هم برای خود و هم برای گروه و شبکه ای که درآن مشغول به کار است هزینه برمی دارد، ربطی به جوان بودنِ مجری و یا پیشکسوت بودن او ندارد، چرا که حتی گاهی این امکان وجود دارد که برخی از پیشکسوتان نیز در بعضی جاها توام با اظهار نظر، عملکردی داشته باشند که برایشان چندان اتقاقات خوشایندی را رقم نزند؛ معتقدم در هر زمینه از جمله انتخاب مجری بهتر است به جای توجه به سن و سال افراد، شایسته سالاری صورت گیرد، چه بسا افرادی هستند که علی رغم نداشتن تجربه، ازاستعداد خوبی برخوردارند به گونه ای که وقتی وارد میدان عمل می شوند می توانند بدرخشند.
"رفیعی "درباره فعالیتهای خود خاطرنشان کرد: بازی در سریالی به نام "فراری" (هادی) به کارگردانی" امیر داسارگر" را به اتمام رسانده ام که بزودی آماده پخش از شبکه دوسیما خواهد شد؛ چند کار هم برای شبکه های نمایش خانگی داشتم که در حال پخش هستند و هم اکنون نیز بر روی اجرا و بازی در "مداربسته" متمرکز هستم. همچنین "یک دو صدا"عنوان برنامه ای در رادیو است که به عنوان داور استعدادیابی در آن مشغول محک زدن استعداد و صداهای علاقمندان به عرصه گویندگی هستم.